123sticker

Handleiding ontwerpmodule stickers
Handleiding Ontwerpmodule

Selecteren

Dit kan op verschillende manieren.
Het eenvoudigst is om op het object te klikken, hierna verschijnt een selectiekader met de volgende symbolen:
verschalen Vergroten / verkleinen
roteren Roteren
aanpassen Aanpassen
verwijderen Verwijderen

Vergroten/verkleinen
Klik het pijl-icoon aan (bijvoorbeeld rechts onder), houdt de muis ingerukt en sleep met je muis schuin naar beneden om het object te vergroten. Of sleep schuin omhoog om het object te verkleinen.

Roteren
Klik op het roteer-icoon en sleep schuin omhoog of schuin naar beneden in de richting dat je het object wilt draaien. Het selectiekader met de knoppen verdwijnt tijdelijk tot je de muis weer los laat.

Aanpassen
Klik op het pennetje om het geselecteerde object aan te passen. Je komt vervolgens in het venster waar je eerder bent geweest.

Verwijderen
Klik op het prullenbakje wat in het selectiekader staat om het geselecteerde object te verwijderen of klik simpelweg op delete op je toetsenbord.
Er is nog een methode om een object te selecteren. Soms ligt een object namelijk achter een ander object. Rechts boven in de ontwerpmodule, kun je klikken op pijltjes in een geel vlak. objecten Er opent dan een menu waarin al je toegevoegde objecten staan. In dit menu kun je diverse wijzigingen doorvoeren zoals een object boven een ander object zetten, of deze verwijderen.

Meerdere objecten selecteren
Dit doe je door shift in te houden en elk object aan te klikken welke je tegelijkertijd geselecteerd wilt hebben.

Verplaatsen

muis aanwijzer verplaatsen
Je kunt een of meerdere objecten eenvoudig verplaatsen door deze aan te klikken. Om meerdere objecten te verplaatsen houd je shift ingedrukt en klik je de objecten aan. Nu verschijnt er een selectiekader omheen en je muisaanwijzer veranderd in bovenstaand icoontje.
Sleep het object of de groep nu naar de gewenste plek.


Ontwerp opslaan

opslaan
Je ontwerp kun je eenvoudig opslaan met deze knop in de ontwerpmodule.
Als je nog niet bent ingelogd of geregistreerd, dan zal er gevraagd worden om je e-mail en wachtwoord.

Eenmaal opgeslagen kun je je ontwerp vinden in je account bij ‘Mijn ontwerpen’.
Om bij ‘Mijn ontwerpen’ te komen ga je naar het blauwe gedeelte rechts bovenin het venster: ‘Mijn account: voorbeeld@e-mail.nl’.

Wachtwoord vergeten? Klik dan op de tekst ‘wachtwoord vergeten’. Je ontvangt nu een mail om je wachtwoord te resetten. Let op! Bij erg strenge beveiliging van je mailprogramma komen onze e-mails wel eens bij de spam terecht.


In de ontwerpmodule kun je verschillende dingen toevoegen.

tekst toevoegen/wijzigen Tekst
afbeelding uploaden Eigen bestand/afbeelding
decoratie toevoegen Decoratie
QR-code toevoegen QR-code
Stockfoto toevoegen Stockfoto
Kader of lijn toevoegen Kader of lijn
Achtergrondkleur toevoegen Achtergrondkleur

Tekst toevoegen
Klik aan de linkerkant op de knop 'ab'. Er komt dan een venster tevoorschijn met een veld waar je je tekst kunt typen.
Bij ‘Lettertype’ kun je kiezen voor een ander font. Tevens kun je alvast de kleur instellen.

De kapitaalhoogte geeft de letterhoogte aan van de hoofdletter H van het lettertype dat je gekozen hebt.

Bij ‘Uitlijning’ kun je aangeven of je tekst links of rechts moet uitlijnen, of gecentreerd moet lopen. Dit betekent niet dat je tekst aan de linker of rechterkant van je ontwerp komt te staan. Automatisch zet het programma wel je nieuwe tekst precies in het midden van je ontwerp.

Eigen bestand/afbeelding uploaden
Klik in de linkerkantlijn op het tweede icoon met de bergjes en zon. Er komt dan een venster tevoorschijn waar je vanaf je computer een jpg, png, pdf of eps bestand slepen binnen het gestreepte kader.
Een andere methode is om de knop ‘Bladeren’ te gebruiken. Er opent zich dan een nieuw scherm waarin je op je computer, tablet of telefoon naar je jpeg, pdf of eps bestanden kunt navigeren. Klik daarna op ‘open’.
Je afbeelding wordt nu geladen, wanneer je de afbeelding ziet kun je op ‘Toevoegen’ klikken.
Een nieuwe afbeelding wordt altijd gecentreerd in je ontwerp geplaatst.

Decoratie toevoegen
Ben je op zoek naar versiering of bekende symbolen? Blader dan eens door onze decoratiebibliotheek! De decoratie kun je vinden onder de knop met de smiley.
Hier vind je clipart die je gratis kunt gebruiken en van goede kwaliteit is.

QR-code toevoegen
Klik aan de linkerkantlijn op het QR icoon om je eigen QR- of barcode met website of serienummer in te voeren.
Je kunt de codes een kleur geven, maar let wel op dat de code een hoog contrast heeft met de achtergrond. Bij een laag contrast is het mogelijk dat de code niet scanbaar is. Alle do's en don'ts kun je op deze pagina vinden.
Een serienummer kunnen we voor je laten wisselen op elke sticker, klik hier voor meer informatie.

Stockfoto
Op zoek naar een mooie afbeelding van hoge kwaliteit? Kijk dan op 123rf.com. Dit is een stockfoto website met meer dan 200 miljoen hoge kwalitet foto's. Je kunt er gratis stockfoto's downloaden zodra je een account hebt gemaakt. Die goede kwaliteit foto kun je bij ons weer uploaden.

Kader of lijn toevoegen
Klik aan de linkerkantlijn op het vierkantje om een popupscherm met verschillende opties te openen.
Je kunt hier de volgende objecten instellen: Rechthoek/vierkant, Cirkel/ovaal of een lijn.
Zowel de rechthoek als de cirkel kun je een kleur toewijzen, en optioneel een bepaalde randkleur geven. Ook kun je bij de rechthoek de hoekafronding instellen.
Om een kader te maken stel je eerst de randdikte in, daarna kun je aangeven dat de vulling transparant moet zijn.
Bij de lijn kun je de lengte, dikte en kleur bepalen.

Achtergrondkleur wijzigen
De achtergrondkleur vind je bij de oranje iconen onderaan. Klik een van de beschikbare kleuren aan in de reeks om een achtergrondkleur toe te voegen of te wijzigen. Of voeg je eigen achtergrondkleur, verlooptint of foto toe via het emmertje.


Toegevoegde objecten wijzigen

Wanneer je een toegevoegd object selecteert, zie je onderin de balk verschillende opties verschijnen. We nemen de werkbalk van tekst als voorbeeld, maar veel opties zijn ook mogelijk bij andere objecten: werkbalk tekst
Van links naar rechts:
Breedte en hoogte instellen
Bij de B zie je het getal 1.84 cm staan, bij de H staat 0.45 cm. Dit betekent dat de geselecteerde tekst 1.84 bij 0.45 cm breed is. Wil je de tekst breder maken, maar niet hoger? Klik dan op het slotje slot. Als het slotje open staat slot open schaalt de tekst niet in verhouding mee.

X en Y coördinatie en positie nulpunt
Wil je heel precies werken? Dan kun je gebruik maken van de X- en Y-waarde. De X geeft de horizontale positie aan van je object binnen de sticker, de Y geeft de verticale positie aan.
De positie nulpunt, of referentiepunt positie nulpunt staat standaard in het midden. Maar je kunt ook een van de andere punten selecteren. Stel je bijvoorbeeld midden links in, dan zal de X-waarde wijzigen naar 1.85 cm. Dit betekent dat de linkerzijde van de tekst 1.85 cm vanaf de rand van de sticker staat. Pas je nu de breedte van de tekst aan bij B? Dan zal de tekst links op dezelfde positie blijven staan, en rechts uitbreiden.

Kapitaalhoogte
Bij de kapitaalhoogte gaan we uit van de hoogte van de hoofdletter H.
Dit is wat anders dan de totale hoogte van een zin of woord. Bij de totale hoogte gaan we namelijk uit van de bovenkant van de hoogste letter tot aan de onderkant van de letter die het laagst rijkt. We leggen dit uitgebreid uit op deze pagina.

Uitlijning
Bij ‘Uitlijning’ kun je aangeven of je tekst links of rechts moet uitlijnen, of gecentreerd moet lopen. Dit betekent niet dat je tekst aan de linker of rechterkant van je ontwerp komt te staan.

Rotatie
Een geselecteerd object kun je draaien via de rotatieknop bij het selectiekader. Maar je kunt het ook preciezer instellen door handmatig een van de 360 graden in te vullen, of de pijltjes te gebruiken.

Spiegelen
Klik op het icoon onderin de balk om je object horizontaal te spiegelen: horizontaal spiegelen of verticaal te spiegelen: verticaal spiegelen.

Kleur
Objecten zoals tekst of de meeste decoratie kun je een kleur toewijzen. Dit kun je al instellen wanneer je een object gaat toevoegen, maar als je het toch anders wilt, dan kun je het hier nog gemakkelijk aanpassen.
Voor extra kleurtips kun je hier terecht.

Omtrek kleur en omtrek dikte
Een tekst kan ook een omtrekkleur krijgen. Je stelt dan een gekleurde rand in.
Onder 'omtrek kleur' kun je de dikte van de omtrek instellen.

Leesafstand / Min. Zichtafstand
Wanneer je tekst die je in de ontwerpmodule hebt getypt selecteert, zie je rechts onderin de balk 'leesafstand' staan. In het geval van het voorbeeld kun je deze tekst gemiddeld gezien op maximaal 1.5 meter lezen. Maar let op: Dit is een indicatie die uit gaat van een tekst in een normaal lettertype op een witte ondergrond. Wanneer je dus een heel dun en sierlijk lettertype gebruikt, en de tekst lichtgeel maakt, dan heb je weinig contrast met de achtergrond en zal de tekst een stuk minder goed leesbaar zijn.
Bij geuploadde afbeeldingen die uit pixels bestaan, zoals foto's, wordt op deze plek de minimale zichtafstand getoond. De ontwerpmodule registreert de pixeldichtheid van de foto's en kan dan omrekenen op welke afstand de foto nog mooi is. Staat er bijvoorbeeld '8 meter', dan betekend dit dat de foto mooi is op een afstand van 8 meter, kom je dichterbij? Dan zal het er blokkerig en onscherp uit zien.

Objecten boven of onderop zetten
Als je meerdere objecten hebt, dan is het wel zo makkelijk om te bepalen welke onderop of bovenop mag staan. Met de gewone pijltes omhoog en omlaag kun je een object een stapje hoger of lager zetten. Dit is het meest duidelijk in de objectenlijst. Deze vind je rechts boven in de ontwerpmodule, bij deze pijltjes: objecten.
Met top en naar beneden kun je een object in een keer helemaal bovenop of onderaan zetten.

Dupliceren
Als je een bepaald object vaker wilt gebruiken, dan kun je deze dupliceren met dupliceren. Het duplicaat zal op een net wat andere plek staan, maar heeft wel hetzelfde formaat, kleur, lettertype etc.

Verhouding herstellen
Heb je een object helemaal uitgerekt, maar wil je toch weer liever de originele verhouding gebruiken? Klik dan op verhouding herstellen.

Verwijderen
Als je een object selecteert, zie je bij het selectiekader een prullenbakje staan om te verwijderen. Maar ook staat er altijd rechts onderin dewerkbalk een prullenbakje. Tevens kun je een prullenbakje vinden in de objectenlijst.

Bijsnijden
Wat niet in de tekst werkbalk voorkomt, maar wel bij afbeeldingen, is 'bestand bijsnijden'. bijsnijden
Je kunt een stukje van je geuploadde foto afhalen, door deze bij te snijden, maar het is ook mogelijk om de foto in diverse vormen te snijden. Zoals een driehoek, zeshoek, hartje, ruit of ster.


Ontwerpen op een ondergrond

Ontwerpen op eigen foto Ontwerpen op eigen foto
Upload een foto van de achtergrond of het voorwerp waar de stickers straks op komen te zitten. Belangrijk is dat de foto zo haaks en natuurgetrouw als mogelijk gemaakt is. Als je een foto van dichtbij neemt, dan heb je kans dat het voorwerp op de foto een beetje vervormd aan de randen. Het is makkelijker om de foto van wat verder af te nemen.
Ook belangrijk is dat je de formaten weet, deze kun je invullen na afloop van de foto. Hoe nauwkeuriger je deze twee stappen doet, hoe beter wij het voor je kunnen weergeven.

Weergave opties

weergave
Wanneer je klikt op het oogje komt er een menu tevoorschijn met verschillende weergave opties.
volledig scherm Volledig scherm
liniaal Liniaal
ontwerp vullend in ontwerpmodule Ontwerp vergroten tot de ontwerpmodule gevuld is
waar formaat Waar formaat

Volledig scherm
Dit is een handige functie als je alles wat groter wilt bekijken. Zet hiervoor je internetbrowser op maximaal formaat en klik daarna het icoontje van volledig scherm.
Om weer terug te gaan naar de normale modus, kun je bovenin de ontwerpmodule klikken op 'terug naar normale modus'.

Liniaal
De liniaal is een andere functie waarmee je precies kunt werken. Wanneer je deze aan zet en een object selecteerd, zie je extra stippellintjes. Standaard gaan deze uit van het centrale punt van je object. Maar met positie nulpunt positie nulpunt kun je ook kiezen om vanuit de randen van je object te werken.
Om de linialen weer uit te zetten klik je nog eens op het lineaal icoon.

Ontwerp vergroten tot de ontwerpmodule gevuld is
Het kan voorkomen dat je sticker erg klein in de ontwerpmodule staat. Je kunt deze beeldvullend binnen de ontwerpmodule vergroten.

Waar formaat
Je sticker in waar formaat bekijken is mogelijk met behulp van een bankpasje, creditcard of een ander pasje met hetzelfde formaat.
Wanneer je op de 1:1 knop klikt, opent een nieuw scherm waarin je het pasje voor het gele vlak kunt houden. Beweeg de schuif daarna groter of kleiner, zodat het gele vlak het formaat van het pasje krijgt.
Klik daarna op de knop 'zoom'.
Nu zie je jouw sticker in waar formaat op je scherm.
Om weer uit de zoom modus te komen klik je op het selectief vergroten icoon, of het icoon die ontwerp beeldvullend plaatst.


Uitlijnen van objecten

weergave
Uitlijnen, het is mogelijk om tekst links, of rechts uitlijnend te plaatsen, of te centreren. Maar je kunt ook objecten uitlijnen met elkaar, of met je sticker zelf.
Wanneer je op dit icoontje klikt, komt er een venster tevoorschijn waarin je dit allemaal kunt instellen.


Ongedaan maken

ongedaan maken
Vind je je laatste wijzigingen in je ontwerp toch niet zo mooi? Je kunt gemakkelijk een paar stappen terug via de functie 'ongedaan maken'. Wanneer je op dit icoon klikt komt er een lijst met je ontwerpstappen tevoorschijn. Bovenaan staat de laatste wijziging. Klik op de bovenste om 1 stap terug te gaan, of klik lager in de lijst om meerdere stappen terug te gaan.
Let op, je kunt (nog) niet weer stappen vooruit.


Hulp opties

handleiding Handleiding (deze pagina!)
aanleverspecificaties aanleverspecificaties
hulp op afstand Hulp op afstand

Naast deze handleiding kunnen we je ook via de functie ‘hulp op afstand’ helpen, voor deze functie moet iemand van ons aanwezig zijn, en daarom is het alleen te gebruiken tijdens onze kantooruren (elke werkdag 08:00 - 19:00).

Hoe werkt het?
Druk in de ontwerpmodule op de hamer/schroevendraaier knop voor hulp. Hierna opent een popup met nummer. Open het chatprogramma en geef het nummer aan ons door. Het is belangrijk dat je dit popup venster niet sluit.
We nemen het ontwerp van je over zodat we kunnen mee kijken (niks engs, we komen niet aan je pc, we laden alleen je ontwerp).